fbpx Jak się nie znudzić pracą? | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Jak się nie znudzić pracą?

Czas czytania
2min.
Przeczytałeś już

Jak się nie znudzić pracą?

Być może moje pytanie dla niektórych może być kontrowersyjne, gdyż nikt z nas nie przyznaje się do tego, że nudzi w pracy, jednak takie sytuacje są powszechne. Pracujemy w różnych branżach. Niektóre zawody są bardziej narażone na poczucie monotonii. A poczucie monotonii przyczynia się do tego, ze nasza praca staje się nieefektywna, a pracę traktujemy jako zło konieczne.
 
Czynniki, które mogą powodować znużenie pracą:
 
  1. Powtarzalność wykonywanych czynności.
  2. Zła atmosfera pracy (np. zbyt wymagający szef ).
  3. Natłok obowiązków.
  4. Brak docenienia ze strony przełożonego.
  5. Trudne warunki pracy (np. hałas).
  6. Niskie zarobki.
  7. Nieadekwatne stanowisko do wykształcenia, zainteresowań oraz możliwości.
  8. Inne indywidualne czynniki.
Konsekwencje powyższych czynników:
 
  1. Znużenie i zmęczenie pracą.
  2. Spadek motywacji do wykonywania zawodu.
  3. Stres.
  4. Zmniejszenie poczucia wartości i własnego rozwoju.
  5. Odczuwanie negatywnych emocji (np. złość, bezsilność, frustracja).
  6. Wypalenie zawodowe.
  7. Możliwość utraty pracy.
  8. Powyższe czynniki mogą wpływać na nasze życie osobiste.
Co robić, zatem, aby cieszyć się wykonywaną pracą? Idealnie by było pracować na stanowiskach, które zawsze chcieliśmy wykonywać. Jednak życie zmusza niejednokrotnie do wykonywania różnych zawodów. Często innych, niż nasze wykształcenie i predyspozycje osobowościowe. Jeśli już pracujemy w zawodzie, który nie koniecznie nam odpowiada, to najlepiej go zmienić. Postawmy sobie cel i rozpiszmy go na etapy, które pozwolą nam go osiągnąć. W tym celu należy na bieżąco czytać portale internetowe, na których znajdują się oferty pracy, śledzić fora internetowe, które zawierają informacje o aktualnej sytuacji na rynku pracy i warunkach pracy w firmie, do której będziemy aplikować. Ten proces na pewno będzie długotrwały, zatem pracując w firmie, gdzie nie widzimy już naszych możliwości rozwojowych, musimy się jeszcze „pomęczyć”. Jednak są pewne sposoby, które mogą pomóc w przetrwaniu okresu przejścia do innej firmy. A o to one:
 
  1. Skupienie na pracy. Coś na czym skupiamy naszą uwagę, wydaje nam się ciekawsze, a czas szybciej mija.
  2. Rozłożenie pracy na etapy. Planowanie poszczególnych etapów pracy spowoduje, że wyniki będą bardziej widoczne, co zwiększy motywację do dalszej pracy.
  3. Przerwy. Każdej osobie, która pracuje przy komputerze przysługuje 5 minut przerwy po każdej przepracowanej godzinie. Warto wykorzystać ten czas np. na chwilę rozmowy z kolegami z pracy, czy wyjściu na świeże powietrze, aby choć trochę się dotlenić.
  4. Trudne i nużące sprawy należy zrobić na samym początku, gdyż odkładanie ich na ostatnią chwilę, spowoduje, że jeszcze trudniej będzie się do tego zabrać.
  5. Pozytywne myślenie. Pozytywne nastawienie do wykonywanych czynności zawsze wróży sukces.
  6. Nauka. Ustawiczne dokształcanie się sprawia, że mamy poczucie rozwoju, uczymy się nowych rzeczy i mamy chęć wdrożyć nowe umiejętności w wykonywaną pracę.
  7. Życie towarzyskie. Spotkania ze znajomymi lub poświęcanie czasu np. na uprawienie sportu, doda energii w większe zaangażowanie w wykonywanie wszystkich czynności.
  8. Pamiętaj o wytyczonym celu.
Na koniec chciałabym zachęcić do przede wszystkim zmiany nastawienia. Myślmy pozytywnie, pozbądźmy się negatywnych emocji, które nas blokują, inwestujmy w siebie, nie rozpamiętujmy trudnych sytuacji, stawiajmy sobie realne cele, a radość z wykonywanej pracy – przyjdzie.
Autor:
Katarzyna Kowalczuk