Jak sobie poradzić, gdy spada na nas natłok zajęć?
Wszystkie stojące przed nami zadania możemy sklasyfikować na dwóch wymiarach: pilności i ważności. Zadania pilne to takie, które musimy wykonać natychmiast, o zadaniach ważnych mówimy zaś wtedy, gdy przyczyniają się one do realizacji naszych celów i są zgodne z naszymi wartościami.
Tzw. matryca Eisenhowera pozwoli nam na pogrupowanie zadań zgodnie z ich ważnością i pilnością.
Zadaniem ważnym i pilnym jest wszystko to, co pozwoli nam zachować realizację długoterminowych planów „bez poślizgu”. Pojawienie się takiego zadania powoduje, że wszystko inne schodzi na dalszy plan.
Do grupy A należą sprawy naglące, których termin właśnie upływa i które musimy załatwić już teraz lub „na wczoraj”. Grupa A obejmuje ponadto zażegnywanie sytuacji kryzysowych
i „gaszenie pożarów”.
Przykłady zadań pilnych i ważnych:
- polecenia od przełożonych i/lub kluczowych klientów;
- spotkania, wizyty, na których nasza obecność jest niezbędna;
- zadania o określonym terminie zakończenia;
- naprawa zepsutego urządzenia, bez którego nie możemy się obejść na co dzień.
Pamiętaj! Zadania pilne i ważne mogą przerodzić się w zadania o priorytecie kryzysowym!
B. ZADANIA MAŁO PILNE, LECZ WAŻNE
Grupa B obejmuje wszystkie zadania podnoszące jakość naszej pracy w przyszłości. Dbałość o tę kategorię zadań to cecha, która wyróżnia jednostki wyjątkowo efektywne. Obejmuje ona takie zadania, jak doskonalenie się, dokształcanie, szukanie nowych możliwości i rozwiązań.
Przykłady zadań mało pilnych, lecz ważnych:
- układanie planów działania;
- uczestnictwo w szkoleniach;
- przygotowywanie się do ważnych spotkań;
- nawiązywanie kontaktów biznesowych;
- budowanie strategii działania.
C. ZADANIA MAŁO WAŻNE, LECZ PILNE
Zadania z grupy C to nasi najwięksi wrogowie w efektywnym zarządzaniu czasem. Są to tzw. „wrzutki”, zadania pojawiające się nagle i spontanicznie, za których realizację zabieramy się bez zastanowienia. Realizujemy je kosztem spraw kategorii B, które spychamy na dalszy plan.
Przykład zadań mało ważnych, lecz pilnych:
- odpisywanie na e-maile, gdy tylko nadejdą;
- powracanie do już skończonych zadań (pracoholizm);
- nagłe nieuzasadnione żądania szefa/współpracownika/klienta.
D. ZADANIA MAŁO WAŻNE I MAŁO PILNE
Zadania z grupy D to typowe „pożeracze czasu”, bezproduktywne, często też demotywujące czynności. Są to zadania uboczne, które nie są ani pilne, ani zbyt istotne. Pozwalają nam one jednak uciec od wysiłku i dyscypliny. Mają tendencje do „rozprzestrzeniania się” na cały dział lub firmę. Źródeł tych czynności należy doszukiwać się w nadmiernym obciążeniu pracą i stresie. Walkę z nimi należy zatem rozpocząć od przyjrzenia się źródłom stresu w naszym życiu zawodowym i osobistym.
Przykłady zadań mało ważnych i mało pilnych:
- bezmyślne przeglądanie stron internetowych;
- przedłużające się przerwy na papierosa/na kawę;
- plotkowanie, luźne rozmowy z współpracownikami.