fbpx Jak stworzyć nowoczesne CV | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Jak stworzyć nowoczesne CV

Czas czytania
7min.
Przeczytałeś już

Jak stworzyć nowoczesne CV

Tworząc życiorys zawodowy, nie wystarczy raz posłużyć się schematem zaczerpniętym z internetu czy poradnika i bazować na nim przez kolejne lata aktywności zawodowej. Dokumenty aplikacyjne muszą być swojego rodzaju wizytówką zawierającą umiejętności i praktyczne doświadczenia o bardzo indywidualnym charakterze.

Dzisiejsze CV zdecydowanie skuteczniej działa jeżeli jest skierowane pod kątem konkretnej pracy. Dlatego nie może być niezmienne. Ma niepowtarzalną osobowość, jest dynamiczne. Akcentuje możliwości i potencjał kandydata, koncentruje się na podjętych działaniach i uzyskanych wynikach, które wiążą się z danym stanowiskiem.

Rodzaje CV

Curriculum Vitae jest dokumentem zawierającym wydarzenia z życia zawodowego i edukacyjnego, który podkreśla mocne strony, a minimalizuje cechy niepożądane. Ponieważ jest pierwszą formą kontaktu z pracodawcą i na jego podstawie dokonuje się wstępnej selekcji kandydatów, szczególnie powinno się zadbać o jego kształt.

Istnieje kilka typów życiorysów funkcjonujących na polskim rynku pracy, które stosuje się w zależności od zdobytego doświadczenia, kwalifikacji, motywacji i wyznaczonych celów we własnej ścieżce kariery. Różne style formułowania CV powinny być dostosowane do pozycji zawodowej, zakresu wiedzy i umiejętności. Najpopularniejsze to:

w chronologiczne

w funkcjonalne

w behawioralne.

Chronologiczne

To najbardziej popularny typ życiorysu, ceniony zarówno przez pracodawców, jak i rekruterów, ze względu na uporządkowany system umieszczania w nim przebiegu pracy i edukacji. Powinny preferować go osoby z doświadczeniem, ponieważ właśnie takie CV zawiera szczegółowy opis procesu zatrudnienia, zajmowanych stanowisk oraz obowiązków, które stanowią niewątpliwie mocną stronę ich autorów. W tym typie dokumentu powinien być zauważalny wyraźny rozwój kandydata, czyli że jego kariera wspina się po szczeblach drabiny służbowej. Nie muszą to być wyłącznie awanse pionowe, kiedy zaczyna się od stanowiska stażystki w sekretariacie, a kończy na kierowniku biura. Mogą być tu istotne również awanse poziome, gdy zdobywa się doświadczenie na różnych stanowiskach – w pracy administracyjno-biurowej w dziale kadr i płac czy księgowości. Główna zasada jest jednak taka, że w tym typie CV nie może być luk w pracy, a jeżeli są, to muszą być odpowiednio wyjaśnione okresem poświęconym na studia, szkolenia czy kursy zawodowe, zdobywaniem praktyki za granicą.

Funkcjonalne

To rodzaj CV, które szczególnie przydaje się absolwentom bez doświadczenia, osobom często zmieniającym pracę lub powracającym na rynek pracy po dłuższej przerwie. Jest to schemat wskazany też dla tych, którzy chcą specjalizować się w konkretnym obszarze, jednak nie posiadają w nim wystarczającego doświadczenia. Jego konstrukcja opiera się na ukryciu przerw w zatrudnieniu lub nieodpowiedniego wykształcenia. Głównie skupia się na umiejętnościach, wiedzy i osiągnięciach zdobytych w trakcie nauki lub innych doświadczeń zawodowych. Szczególny nacisk kładzie się na własne dokonania i wyniki w różnych dziedzinach, a także cechy i predyspozycje, które mogą przyczynić się do pozytywnej oceny kandydata, a jednocześnie być przydatne w przyszłej pracy. Dopiero na końcu wymienia się doświadczenie, na przykład w pracy sezonowej, na praktykach zawodowych, w wolontariacie oraz wykształcenie. Jeżeli więc jesteś mamą, która poświęciła część swojej kariery na urlop macierzyński i wychowawczy lub martwisz się, że dotychczasowy tok twojej pracy nie był zbyt jednolity, możesz rozważyć przygotowanie CV na podstawie takiego szablonu.

Behawioralne

To typ dokumentu, w którym wyraźnie widać zarysowany kierunek rozwoju zawodowego poparty konkretnymi kompetencjami. Jest to połączenie życiorysu chronologicznego z funkcjonalnym. Jak sama nazwa wskazuje, CV behawioralne opiera się przede wszystkim na mierzalnych, jasno sprecyzowanych rodzajach zachowań (w tym przypadku ma znaczenie zestaw cech, umiejętności) dostosowanych do danych sytuacji zawodowych. Zastosuj je, jeśli dzięki temu dokumentowi możesz przedłożyć argumentację popartą dotychczasowymi osiągnięciami w pracy, akcentując swoje możliwości i potencjał. Przygotowując ten schemat CV na pewno musisz zastanowić się nad tym, czego do tej pory dokonałaś, z czego jesteś dumna, a co wiąże się z docelową pracą, co ponadto osiągnęłaś też w innych dziedzinach, które mogą mieć znaczenie na stanowisku, o które się ubiegasz, na przykład umiejętności interpersonalne, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, podejmowanie decyzji. Taki rodzaj aplikacji świadczy, że funkcjonujesz na wysokim świadomym poziomie rozwoju zawodowego, co niewątpliwie może nawiązywać do twojej gotowości udziału w kolejnym etapie nowoczesnej rekrutacji, jakim może być sytuacyjne interview zawierające pytania problemowe lub Assessment Center, czyli „Centrum Oceny i Rozwoju” polegające na indywidualnych lub grupowych ćwiczeniach symultanicznych stawiających kandydatów przed koniecznością rozwiązania konkretnych zagadnień. A przecież właśnie o to chodzi, aby zainteresować swoim CV potencjalnego pracodawcę i zakwalifikować się do odbycia z nim osobistej rozmowy kwalifikacyjnej.

Stałe elementy

Oprócz powszechnie znanych części życiorysu, jakimi są dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, odbyte kursy i szkolenia czy dodatkowe umiejętności oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych, powinny znaleźć się w nim również te mało popularne, przez większość uważane jako zbędne lub mało ważne.

Poprzez unikanie tych pozycji w CV możesz wiele stracić w jego ocenie, a czasami już na wstępie być zdyskwalifikowana.

Profil zawodowy tuż przy danych osobowych, a dokładnie przy imieniu i nazwisku: Doświadczona sekretarka z umiejętnościami w zarządzaniu biurem i prowadzeniu kadr. Jest to rodzaj opisu zawodowego bez konieczności wczytywania się w całą treść dokumentu. Dzięki jednemu zdaniu, które charakteryzuje kandydata zawodowo, pracodawca od razu może zorientować się z kim ma do czynienia.

Cel zawodowy: Praca na stanowisku asystentki dyrektora ds. personalnych w międzynarodowej korporacji. CV nie wskazuje dokładnie, co jest zainteresowaniem jeśli chodzi o poszukiwane stanowiska pracy. Umieszczenie celu zawodowego jest więc ważne, aby utwierdzić odbiorcę aplikacji w tym, że otrzymał dokumenty nieprzypadkowo. Oczywiście, taka informacja może być zamieszczona w liście motywacyjnym, jednak do listu motywacyjnego pracodawca najczęściej sięga w momencie, kiedy jest zainteresowany osobą po zapoznaniu się z jej CV.

Lista kwalifikacji kluczowych, szczególnie przydatna przy tworzeniu CV o charakterze funkcjonalnym bądź behawioralnym. Opis ten nawiązuje do dotychczasowego doświadczenia oraz zdobytych dzięki niemu umiejętności. Dla pracodawcy najważniejsze jest to, co się potrafi robić, a nie to, jakie zadania i obowiązki wypełniało się na poszczególnych stanowiskach. Dlatego należałoby zrezygnować z bogatych opisów zadań w miejscach pracy i wykorzystać je w kwalifikacjach kluczowych:

w doświadczenie na stanowisku pracownika administracyjno-biurowego: umiejętność nawiązywania i utrzymywania korzystnych relacji interpersonalnych z innymi pracownikami oraz klientami, znajomość technik autoprezentacji, metod zarządzania biurem.

w doświadczenie na stanowiskach wykorzystujących wiedzę z zakresu procesu planowania, realizowania i kontrolowania sprawnych oraz efektywnych działań w przedsiębiorstwie: efektywne zarządzanie dokumentacją kadrową i finansową, układanie i monitorowanie tras dostaw materiałów, kontrola ekonomii transportów, tworzenie zleceń i dokumentów sprzedaży.

Zdjęcie nie jest obowiązkowe w CV i pracodawca nie może również go wymagać, ponieważ selekcja kandydatów nie powinna odbywać się na podstawie ich wyglądu zewnętrznego. Jednak wiadomo, że tego, czego nie widzimy, raczej nie „kupujemy”. Jeżeli robiłaś kiedykolwiek zakupy przez internet, czy byłaś zainteresowana ofertą bez zdjęcia? Zdjęcie jest praktycznie niezbędne, jeżeli aplikujemy na stanowisko związane z bezpośrednim kontaktem z klientem. Musi być ono dobrej jakości i być adekwatne do CV. Osoba aplikująca na specjalistę, powinna pokazać się jak wygląda w pracy, dlatego nie stosuje się już zdjęć legitymacyjnych. Jeżeli decydujemy się na zdjęcie w CV, musimy zachować podstawowe zasady autoprezentacji. Pierwszego wrażenia, tym bardziej wizualnego, nie da się zatrzeć. Ogólnie lubi się bardziej ludzi zadowolonych, więc dobrze, żeby twój wizerunek z fotografii był opatrzony delikatnym uśmiechem, który będzie na to wskazywał.

Zainteresowania są praktycznie niezbędne, ponieważ wielu pracodawców zaczyna czytać CV właśnie od tego punktu. Zbyt ogólne hobby lub mało ciekawe powoduje wrażenie nijakości. W ogóle ich brak – brak osobowości. Autor CV może krótko przedstawić swoje pasje stwarzając wrażenie, że dysponuje odpowiednimi zdolnościami, umiejętnościami oraz cechami, których oczekuje od niego pracodawca. Warto jednak pamiętać, że opisywanie sposobu spędzania wolnego czasu zbyt ogólnie, na przykład czytanie książek, chodzenie do kina, słuchanie muzyki sprawia wrażenie, że interesujemy się wszystkim, a tak naprawdę niczym. Dlatego należy zawsze doprecyzować nasze ulubione czynności: jeżeli literatura, muzyka czy film – to jaki gatunek, jeżeli sport – to jaka dyscyplina.

Kreacja CV

Tytuł. Najczęściej stosowane życiorysy tytułowane są jako Curriculum Vitae. W nowej formie nagłówek stanowi imię i nazwisko kandydata, które jest zdecydowanie bardziej istotne i w związku z tym wyróżnione większą czcionką niż pozostałe informacje. Nie ma potrzeby, aby umieszczać łacińską nazwę dokumentu, jeżeli wiadomo o co w nim chodzi i jaki jest cel jego przedłożenia. Nie zapomnij również zatytułować swój dokument, jeżeli wysyłasz aplikację za pośrednictwem internetu. Najlepiej: CV imię i nazwisko lub: imię i nazwisko CV. Nazwa pliku jest bardzo istotna, ponieważ pracodawcy chcąc zachować dokumenty w swojej bazie danych, w momencie potrzeby, bez sprawdzania wszystkich, dotrą do tego właściwego.

Grafika. Nowoczesne CV powinno przyciągać uwagę pracodawcy również ogólnym wizerunkiem. Nie znaczy to jednak, że powinno być jaskrawe, wydrukowane na kolorowym papierze. Pamiętaj, że wciąż jest to dokument służbowy, więc nie można przesadzić z ozdobnikami. Mile widziane jest zastosowanie grafiki, która nie będzie jednak dominować nad treścią. Kolory mogą być dopasowane do tych, które są umieszczone w logo firmy, do której aplikujesz. Dzięki takiej strategii działania przekazujesz informację, że już na tym etapie utożsamiasz się z danym przedsiębiorstwem. Zastosowanie kolorowej grafiki w CV eliminuje w zasadzie jego kserowanie. Dokument w wersji papierowej zawsze powinien być przekazywany firmie jako oryginalny. Kserokopie sprawiają wrażenie, że wysyłane są przez kandydata w niezliczonych ilościach.

Podział. Jeżeli chcesz zastosować podział dokumentu na stronie, powinien być on dokonany w taki sposób, aby ważniejsze informacje, jak kwalifikacje kluczowe, doświadczenie zawodowe, wykształcenie znalazły miejsce po prawej stronie, a mniej istotne lub dodatkowe, np. adres korespondencyjny, umiejętności, szkolenia, zainteresowania – po lewej. Związane jest to z pracą półkul mózgowych. Częściej zapadają w pamięć te znajdujące się po prawej stronie, a dodatkowo podział tekstu na węższe kolumny ułatwia czytanie. Ponadto fragmentacja dokumentu pozwoli ci na zaoszczędzenie miejsca, zmieścisz się wtedy na wymaganej jednej lub maksymalnie dwóch kartkach A4. Użyj czytelnej i popularnej czcionki w rozmiarze od 10 do 14, unikaj skreśleń, krojów zagęszczonych, nawiasy zastąp myślnikiem. Jeżeli chcesz wyróżnić tekst pogrubieniem, ogranicz się tylko do nagłówków, ewentualnie nazw firm lub uczelni (jeżeli są tego naprawdę warte). To co tobie wydaje się istotne, wcale nie musi być tak samo ważne dla odbiorcy.

Format. CV wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF daje pewność, że dokumenty będą wyglądać tak, jak chce autor. Bardzo często w firmach nie stosuje się pakietu MS Office, ale Open Office lub oprogramowanie MAC. Ta różnica może spowodować różne interpretowanie znaków, czcionek i może się zdarzyć, że rekruter będzie widział rozbity tekst lub zdjęcie kandydata na końcu dokumentu. Przy zastosowaniu formatu PDF nie ma takiego zagrożenia. Jeśli jednak pracodawca będzie chciał edytować dokument PDF, to jest to możliwe za pomocą dodatkowego programu Adobe lub poprosi o wersję do edycji kandydata.

Jeżeli jesteś sekretarką z doświadczeniem, jesteś dumna ze swoich dotychczasowych osiągnięć w pracy, jednak myślisz o zmianie pracodawcy, zastanów się nad najwłaściwszym rozwiązaniem dla ciebie i stwórz dokument pasujący do twojej osoby. Warto włożyć wysiłek we wnikliwą autoanalizę i postawić się w korzystnym świetle w taki sposób, aby pracodawca wyłonił cię spośród innych kandydatek, doceniając twoją postawę i umiejętności autoprezentacji.

Źródło: Sekretariat 10/2010
 

Autor:
Kinga Kaszuba, portaldlasekretarek.pl