fbpx Jak zrobić dobre wrażenie na innych? | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Jak zrobić dobre wrażenie na innych?

Czas czytania
3min.
Przeczytałeś już

Jak zrobić dobre wrażenie na innych?

 Niezależnie od tego kim jesteśmy i co robimy na ogół zależy nam, aby inni odbierali nas pozytywnie. Zależy nam, aby wywrzeć dobre wrażenie. Z uwagą obserwujemy jak postrzega nas otoczenie i próbujemy kontrolować swój wizerunek. Manipulujemy wrażeniem innych chcąc osiągnąć swój cel.
Zarządzanie wizerunkiem zależy zawsze od pierwszego wrażenia, które nie da się wymazać. Dlatego chcąc uzyskać zamierzony efekt należy pomyśleć o tym na początku.
Czasami pragnienie wywarcia dobrego wrażenia jest tak silne, że mija się z autentycznością . Dajemy wtedy innym do zrozumienia, że jesteśmy kimś, z kim nie mamy tak naprawdę nic wspólnego. Próbujemy sugerować, że jesteśmy inteligentniejsi, bogatsi, niż to jest w istocie. Zarządzanie wizerunkiem powinno polegać na prezentowaniu siebie w jak najlepszym świetle, a nie wymyślaniu kogoś kim byśmy chcieli być, a nie jesteśmy. Dlatego musimy być uczciwi w tym, jak przedstawiamy siebie.  Jeżeli będziemy fałszywie stwarzać pozory, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, to takie oszustwo będzie łatwo w końcu wykryć.
To bardzo subtelna umiejętność. Wiele błędów wynika z nadmiernego starania się, przesadnej ekspozycji swoich cech. Ta nienaturalność rzuca się w oczy zarówno w ocenie naszego wyglądu zewnętrznego jak i zachowania, zamiarów, kompetencji. Jeżeli mamy wątpliwości, że coś jest nie tak, warto poradzić się przyjaciela, który obiektywnie stwierdzi co powinniśmy zmienić w swoim stylu.
Mówi się, że pierwsze wrażenie powstaje w ciągu 7-11 sekund każdego spotkania i później trudno je zmienić. Dlatego warto zaplanować dokładnie te kilka sekund zwracając uwagę na:
  • Wygląd zewnętrzny: strój, makijaż, fryzurę
  • Sposób zachowania: postawę, gesty, opanowanie, pewność siebie
  • Komunikację werbalną
  • Cel spotkania
Najbardziej rzucającym się w oczy sposobem wywierania wrażenia na innych jest wygląd zewnętrzny. Ludzie patrząc na nas, od razu kształtują sobie określony wizerunek naszej osoby. Stopień fizycznej atrakcyjności ma ogromny wpływ na to, jakie wnioski wyciągają inni. Chcąc nie chcąc atrakcyjni ludzie postrzegani są jako bardziej towarzyscy, dominujący, lepiej przystosowani. Strój, makijaż, fryzura stanowi wizytówkę każdego z nas. Powiedzenie „nie szata zdobi człowieka” nie do końca jest prawdą, ponieważ to właśnie strój w dużym stopniu wpływa na to, jak jesteśmy odbierani. Wygląd zewnętrzny potrafi wzmocnić lub zniszczyć pierwsze wrażenie. Każda skrajność się nie opłaca: zbyt jaskrawo, zbyt obcisło, zbyt seksownie utrwala charakterystyczny wizerunek. Dlatego najważniejsze jest aby potrafić dobrać strój do sytuacji. Lepiej i bezpieczniej - bardziej konserwatywnie niż za swobodnie.
Pożądane przez nas wrażenie można też osiągnąć przez sposób zachowania, użycie odpowiednich gestów, ruchów ciała. Język ciała powinien być przede wszystkim zgodny z treścią wypowiedzi. Często jest widoczne kiedy ktoś jest zdenerwowany lub nie mówi prawdy. Jego mowa ciała przeczy słowom, które wypowiada. Przesadna gestykulacja rąk, czy przebieranie nogami świadczą o braku opanowania i pewności siebie. Jeśli wyobrazimy sobie kogoś ważnego, mającego wpływ na innych, dostrzeżemy związek między jego postawą i gestami a władzą i siłą. Wpływowi, pewni siebie ludzie stoją prosto, nie garbią się, nie drżą im ręce, ich ruchy są pewne i celowe.
W komunikacji werbalnej ma znaczenie zarówno treść, jak i ton, wysokość głosu, tempo mówienia oraz czas całej wypowiedzi. W związku z tym odpowiadając na pytania rozmówcy, powinniśmy postarać się o przekazanie informacji w sposób najbardziej konkretny i jasny. Zdania wielokrotnie złożone mogą być nie zrozumiałe dla odbiorcy, a czasami nawet sami możemy zgubić kontekst. Musimy więc starać się właściwie artykułować słowa, żeby nasz słuchacz odbierał nas bez specjalnego wysiłku.
Niewątpliwe ważne jest aby przed pierwszym spotkaniem, niezależnie od tego jaki ono ma charakter, uświadomić sobie jego cel, okoliczności w jakich do niego dochodzi oraz motywacje osób, z którymi będziemy rozmawiać. Warto w tej sytuacji zastanowić się nad oczekiwaniami naszego rozmówcy i jak możemy podczas rozmowy oraz po jej zakończeniu je spełnić. Nasze nastawienie będzie oddziaływać na innych podczas spotkania, będziemy odbierani jako dobrze przygotowani, nastawieni przyjaźnie i zaangażowani w daną sprawę.
Każdy człowiek postrzega otoczenie wszystkimi zmysłami swojego ciała: wzrokiem, słuchem, dotykiem i węchem. Wszystkie te zmysły są na równi ważne, chociaż niektórzy wykorzystują je w różnym stopniu. Są ludzie, którzy „widzą oczyma duszy” i mówią wtedy: „Widzę do czego zmierzasz”. Inni znowu głownie słyszą i wypowiadają słowa: ”Słyszę o co chodzi”, „To brzmi dla mnie nieprawdopodobnie”. Jeszcze inni wyczuwają świat przez dotyk, ruch, odczucia. Zwracają uwagę przede wszystkim na położenie ciała, dynamikę ruchu. Opisują problem w sposób: „Czuję to”. Nasz zmysł węchu nie jest też nigdy obojętny, a okazuje się, że szczególnie wyostrza się w pierwszym kontakcie z nieznaną nam osobą. Zwracamy uwagę, czy jej zapach jest odpowiednio intensywny, przyjemny, zgodny z naszym gustem.
Zależności i stosunki między ludźmi powstają na bazie różnych czynników. Nie ma czasami wpływu na wywieranie dobrego wrażenia doskonałe przygotowanie, prezencja. Musi zadziałać też to coś. Musi zajść odpowiednia reakcja chemiczna, która nie zależy już od nas samych. Jednak, żeby wzmocnić naszą autoprezentację, na pewno warto pamiętać co ma znaczenie w pierwszym kontakcie z drugim człowiekiem.
Autor:
Kinga Kaszuba