fbpx Komunikacja w grupie | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Komunikacja w grupie

Czas czytania
less than
1 minute
Przeczytałeś już

Komunikacja w grupie

O skutecznej  komunikacji międzyludzkiej możemy mówić wówczas, gdy komunikat odebrany przez odbiorcę będzie miał takie samo znaczenie, jak komunikat wysłany przez nadawcę.

Zbiór ludzi mających swoje odmienne zdanie bardziej komplikuje tą sytuację. Kiedy komunikujemy się w grupie osób, z którymi współpracujemy na co dzień, powinniśmy oprócz wspólnego celu, posiadać wiedzę o każdym członku zespołu w kontekście reprezentowania przez niego konkretnego stylu komunikacji.

Analityk – fakty i konkretne dane mają dla niego szczególne znaczenie

Opiekun – stawia na dobrą współpracę, bierze pod uwagę emocje

Inicjator – ma nowe pomysły, często eksperymentuje

Zadaniowiec – ceni działanie i idące za nim rezultaty

Rozpoznawanie tych różnic podnosi zdecydowanie wartość współpracy, ułatwia rozwiązywanie konfliktów, podejmowanie trudnych i skomplikowanych decyzji oraz ułatwia negocjacje. Wiemy wtedy w jaki sposób daną osobę możemy przekonać, czym zainteresować, jak zachęcić do działania.

Nie należy zapominać, iż dobra komunikacja zawiera ogniwa komunikatu, które trzeba bezbłędnie różnicować i stosować:

  • dzielenie się obserwacjami
  • dzielenie się przemyśleniami
  • wyrażanie uczuć
  • wyrażanie potrzeb

Postawy sprzyjające komunikacji w grupie:

  • podkreślenie wspólnoty – mówimy w liczbie mnogiej („my mamy kłopoty”)
  • akceptacja różnic zdań
  • cierpliwość dla partnera
  • sympatia
  • empatia
  • dążenie do kompromisu
  • gotowość do zmiany zdania
  • otwartość
  • spontaniczność

doradztwozawodowekinga.republika.pl

Autor:
Kinga Kaszuba