Potrzeby i prawa Klientów

Czas czytania
1 minute
Przeczytałeś już

Potrzeby i prawa Klientów

W dobrych relacjach z klientem liczy się przede wszystkim pozytywne nastawienie do niego. Nie uda się go dobrze postrzegać, jeżeli będziemy mieć poczucie, że stanowi on przeszkodę w wykonywaniu naszej pracy. Starajmy się więc potraktować klienta jako integralną część codziennych obowiązków.

Klient poza załatwieniem konkretnej sprawy z jaką do nas przychodzi ponadto oczekuje:
  • rzetelnej informacji
  • przyjaznego nastawienia
  • zrozumienia
  • empatii
  • zachowania kontroli
  • alternatywnych rozwiązań
  • sprawiedliwej opinii
Nie zawsze zdarza się kompetentny klient, który ma odpowiednią wiedzę lub jest przygotowany do rozmowy. Klient ma swoje prawa, które również należy brać pod uwagę i nie traktować niezdecydowanych osób jako zło konieczne. Klient ma prawo:
  • dzwonić w niedogodnym dla nas czasie
  • pytać o rzeczy dla nas oczywiste
  • dzwonić tylko po to, żeby otrzymać informację
  • oczekiwać wyjaśnienia szczegółów
  • nie posiadać fachowej wiedzy i znajomości branżowych terminów
  • mieć wątpliwości i zastanawiać się przed podjęciem decyzji
  • zajmować nasz czas przeznaczony na inne zaplanowane zadania
Aby obsługa klienta była profesjonalna, nie można udawać kogoś kimś się w rzeczywistości nie jest. Nie możemy odnosić się do klienta z góry, jednocześnie wywyższając się i chwaląc własnymi kompetencjami. Jeżeli natomiast nie jesteśmy w stanie od razu udzielić odpowiedniej informacji czy pomocy, możemy poprosić o czas na załatwienie sprawy czy zdobycie dodatkowych wiadomości na dany temat. Z pewnością nie wolno nam obiecywać rzeczy niemożliwych do spełnienia.
Każdy człowiek jest inny, dlatego też każdy klient reprezentuje różny typ osobowości i zachowań. Główną zasadą jest postrzeganie klienta indywidualnie. Nie jest on wyłącznie jednym z wielu, tylko odrębną jednostką, która oczekuje od nas wyjątkowego potraktowania, począwszy od zaspokojenia potrzeb, aż do respektowania praw.

doradztwozawodowekinga.republika.pl
Autor:
Kinga Kaszuba