fbpx Przedstawianie | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Przedstawianie

Czas czytania
less than
1 minute
Przeczytałeś już

Przedstawianie


Ogólna zasada przedstawiania sobie osób jest taka, że osoba o silniejszej, znaczniejszej lub lepszej pozycji, roli, funkcji powinna pierwsza otrzymać informacje o drugiej osobie. W pracy zasada ta przyjmuje odpowiednią postać w zależności od sytuacji.

Nowego pracownika powinien przedstawić innym swoim pracownikom jego przełożony. Podczas przyjęcia gospodarz przedstawia sobie nawzajem gości. Osoby wchodzące do pokoju przedstawia się tym, którzy są już wewnątrz, osoby pojedyncze przedstawia się małżeństwu. W kontaktach firmowych pracownika o niższej pozycji przedstawia się pracownikowi o wyższej pozycji, przy podobnych pozycjach – osobę młodszą osobie starszej, a przy podobnym wieku i pozycji – mężczyznę przedstawia się kobiecie. Podobnie sprawa wygląda, gdy przedstawiamy się sami (brak gospodarza lub przełożonego), choć z wyglądu nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić, kto ma wyższą pozycję i dlatego lepiej „zaryzykować” przedstawienie się komuś o niższej pozycji niż czekanie, aż ktoś o wyższej pozycji przedstawi się nam pierwszy.
 
Przy przedstawianiu kogoś należy podać jego imię i nazwisko, najpierw wymieniając imię. Przedstawiając kogoś osobom o wyższej pozycji używa się uroczystej formy, np. „Pani prezes pozwoli, że przedstawię …”. Przy przedstawianiu sobie dwóch osób warto powiedzieć o nich kilka słów, aby łatwiej mogły zacząć rozmowę. W kontaktach biznesowych w takich sytuacjach można wymienić stanowisko lub funkcję przedstawianych osób („kierownik działu”, „nasz informatyk”), ewentualnie dodając coś charakterystycznego i zarazem sympatycznego o każdej z osób. Ta zasada obowiązuje również wtedy, gdy przedstawiamy się sami – warto dodać parę słów o sobie.