fbpx Psychologiczne znaczenie poszczególnych barw | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Psychologiczne znaczenie poszczególnych barw

Czas czytania
3min.
Przeczytałeś już

Psychologiczne znaczenie poszczególnych barw

Kolor jest prawdopodobnie najsilniejszym elementem w ogólnej wymowie naszego stroju. Ludzie bardzo szybko reagują na „barwny komunikat” wysyłany przez strój ponieważ kolory wpływają na hormony patrzącego, na jego temperaturę ciała i ciśnienie krwi.

Podświadomie wszyscy używamy kolorów do wyrażenia naszych nastrojów, osobowości, obaw, a także aby wyeksponować cechy, które są pożądane w miejscu pracy.

Dlaczego środowisko ludzi biznesu ukochało sobie kolor granatowy? Ponieważ jest on połączeniem koloru niebieskiego i czarnego. Niebieski to kolor spokoju, symbol godności i powagi. Czarny dodaje ciężaru i mocy zarówno symbolicznie, jak i wizualnie. Jednolita czerń użyta od stóp do głów bywa dramatyczna i wyrafinowana jest jednak zbyt intensywna, by uwzględniać ją w stroju biznesowym, ciemny brąz jest zbyt smutny, a barwa jasnoszara charakteryzuje się nadmierną ulotnością.

Warto zatem poznać psychologiczne znaczenie barw, aby kolory były naszym sprzymierzeńcem w dążeniu do wyznaczonego celu.


BIAŁY – CZYSTOŚĆ

Biel to kolor elegancji spokoju i niewinności. Może być neutralny lub budzić zaufanie, zawsze jest odpowiedni.
Zastosowanie w biznesie: doskonały na koszule i bluzki, raczej nie od stóp do głów, jako dodatki w tym kolorze sprawdzają się perły lub cienkie paski.

ŻÓŁTY – EMOCJONALNOŚĆ
Żółty to kolor stymulujący, właściwy jego odcień poprawia nastrój i zwiększa poczucie własnej wartości. Jest kolorem pewności siebie, optymizmu, siły emocjonalnej, życzliwości i twórczości. (odmładza!)
Zastosowanie w biznesie: powinien być stosowany w niewielkich ilościach, w odcieniu pasującym do karnacji. Przy klasycznym kroju nadaje się na żakiet. Nieodpowiedni na formalne spotkania biznesowe.

POMARAŃCZOWY – STYMULACJA
Będąc połączeniem czerwieni i żółci, pomarańczowy stymuluje i łączy ze sobą fizyczność i emocje. Kojarzy się z ciepłem, energią, kreatywnością. Jest radosnym kolorem. W zbyt dużej ilości oznacza frywolność i brak poważnych wartości intelektualnych.
Zastosowanie w biznesie: w niewielkich ilościach jest to jednak najmniej profesjonalny z kolorów.

CZERWONY – FIZYCZNOŚĆ
Czerwony wydaje się być bliżej niż naprawdę jest i dlatego przeciąga naszą uwagę. Podnosi ciśnienie krwi. Jest pobudzający, żywotny i bardzo przyjazny. W nadmiarze może być postrzegany jako wymagający i agresywny.
Zastosowanie w biznesie: nie od stóp do głów, doskonały na kurtki, bluzki, marynarki, chusty, szale, torebki. Właściwy w sytuacjach, gdy chcemy być rozpoznawani, kiepski przy zmęczeniu i przygnębieniu.

RÓŻOWY
Róż oddziałuje fizycznie, raczej wycisza niż pobudza. Kojarzony z kobiecością.
Zastosowanie w biznesie: oszczędnie stosowany zmiękcza twardsze, ciemniejsze i bardziej neutralne barwy. „Niemowlęce” róże odbierają siłę przebicia, jednak jasne odcienie nadają się na koszule.

FUKSJA (MAGENTA)
Jest kolorem kobiecym oznacza wiarę w powodzenie podejmowanych działań, pewność siebie.
Zastosowanie w biznesie: jako jeden z elementów stroju, pasuje do kaszmiru i jedwabiu. Raczej niepopularny jako kolor prezentacji, informuje o twardości i wytrzymałości.

FIOLETOWY – DUCHOWOŚĆ
Fiolet przenosi naszą świadomość na wyższe poziomy. Jest bardzo introwertyczny, zachęca do medytacji. Oznacza najwyższą jakość, bogactwo, luksus.
Zastosowanie w biznesie: Ciemny śliwkowy odcień nadaje się na garnitur garsonkę, spodnie, spódnicę, płaszcz, szale, torebki, paski, buty. Jaśniejsze odcienie sprawdzają się na bluzki, koszule, apaszki.

NIEBIESKI – INTELEKT
Niebieski jest kolorem umysłu i ma działanie kojące. Mocne błękity rozjaśniają myśli, jasne uspokajają umysł i wzmacniają koncentrację. Jest kolorem dobrej komunikacji, promieniuje autorytetem i elegancją.
Zastosowanie w biznesie: nadaje się na wszystkie części garderoby. Ciemne odcienie niebieskiego i granat są doskonałe na garnitury, garsonki, ale również na buty i torebki.

ZIELONY – RÓWNOWAGA
Zieleń to kolor spokoju i świeżości, ma działanie kojące, relaksujące. Przywraca równowagę energetyczną i poczucie bezpieczeństwa. Osoby wybierające ten kolor postrzegane są jako godne zaufania.
Zastosowanie w biznesie: jaśniejsze odcienie nadają się na bluzki, ciemniejsze na marynarki lub garsonki.

BRĄZOWY
Brązowy składa się z czerwieni, żółci oraz odrobiny czerni. W konsekwencji tak jak czerń ma w sobie wiele powagi, jest jednak cieplejszy. Jest kolorem ziemi i natury. Kolor ten dodaje otuchy i pozytywnego wsparcia.
Zastosowanie w biznesie: doskonale sprawdza się we wszystkich częściach garderoby, również w dodatkach. Można bawić się odcieniami.

CZARNY
Czarny jest symbolem tajemniczości, niedostępności i wiedzy. Kolor ten wybierają osoby zdyscyplinowane, mądre i pewne siebie lub odwrotnie ludzie niepewni swojej wartości, szukający własnego sposobu na życie.
Zastosowanie w biznesie: kolor bazowy, w stroju biznesowym powinien występować w umiarkowanej ilości. Nadaje się na górne, środkowe lub spodnie elementy ubioru, bądź na dodatki.

SZARY
Czysty szary jest jedynym kolorem neutralnym psychologicznie. W zbyt dużej ilości może jednak działać depresyjnie. Intensywne stosowanie szarego wskazuje zazwyczaj na brak pewności siebie.
Zastosowanie w biznesie: dobrze sprawdza się w biznesie, wymaga jednak niewielkiej domieszki bardziej konkretnego koloru, by mógł być interesujący. Ze względu na swój neutralny przekaz odpowiedni w trakcie negocjowania kontraktu czy rozwiązywania sporu.

artmakeup.maxmodels.pl

Autor:
Renata Godlewska