Raport o przerwach Polaków. Cenimy przerwy w ciągu dnia
Przerwa w pracy i podczas realizacji codziennych obowiązków istotnie wpływa na nasze dobre samopoczucie. Tak przyznaje 85% Polaków, ale jak wynika z ankiety przeprowadzonej na zlecenie marki NESTEA aż 26% z nas nie może sobie pozwolić na chwilę wytchnienia w ciągu dnia. Jak podkreślają eksperci robienie przerw ma istotny wpływ na utrzymanie prawidłowego balansu życia, harmonii dnia i dobrego samopoczucia.
Przerwa wpływa na dobre samopoczucie
Mówi się, że świat pędzi coraz szybciej, a my razem z nim. Wraz z rosnącym tempem życia często zapominamy o tym by zatrzymać się na chwilę, wyłączyć się od codzienności, zresetować się i po prostu odpocząć. Przerwa pomaga nam nie tylko nabrać więcej energii, ale również znów poczuć, że życie jest wspaniałe.
- Nasza koncentracja jest jak mięsień, musimy pozwalać jej odpocząć, aby była w stanie sprawnie funkcjonować i nie powinniśmy jej przepracowywać by nie dostać kontuzji. Chcąc utrzymać dobre samopoczucie i efektywność naszych działań powinniśmy robić sobie prawdziwe przerwy – mówi Anna Drabek, life coach i psycholog.
Na to jak istotne są przerwy dla naszego dobrego samopoczucia oraz utrzymania koncentracji zwraca uwagę marka NESTEA, która zachęca do tego by robić sobie chwile wolności odrywając się od spraw dnia codziennego. Co robimy podczas przerw od codziennych obowiązków? Ile czasu na nie poświęcamy i czy możemy sobie pozwolić na odpoczynek w ciągu dnia? Na te pytania odpowiada badanie dotyczące przerw Polaków przeprowadzone przez IQS na zlecenie marki NESTEA.
Polacy cenią przerwy
Jak wynika z ankiety na przerwę w ciągu dnia może pozwolić sobie 74% z nas. Oznacza to, że w ciągu dnia chwili wytchnienia nie ma aż 26% Polaków. Na przerwę stosunkowo często nie mogą pozwolić sobie osoby pracujące fizycznie i mieszkające w miastach (39%).
Choć aż 26% z nas nie może doświadczyć siły przerw w ciągu dnia zdecydowana większość zauważa jej pozytywne skutki. 85% Polaków wskazuje, że przerwy podczas pracy i wykonywania obowiązków domowych wpływają korzystnie na samopoczucie. Przeciwnie twierdzi jedynie 5% ankietowanych. Z badania wynika również, że dla 77% Polaków przerwa w trakcie pracy lub obowiązków domowych jest ważna. Innego zdania jest zaledwie 9% Polaków.
- By zapewnić sobie dobre samopoczucie i chwilę dla siebie powinniśmy dbać o prawdziwe przerwy w których obowiązują inne prawa, mimo iż fizycznie nadal jesteśmy w pracy. To czas w którym uwalniamy się od trosk, znajdujemy spokój i odzyskujemy energię. To chwila na odejście od miejsca pracy, wdech powietrza, łyk napoju czy spacer. Zrobienie czegoś zupełnie niezwiązanego z codziennymi obowiązkami. Przerwa w której zapominamy o pośpiechu, dzięki której możemy doładować baterie. W której jedyne czego możemy oczekiwać od siebie to zrobienie sobie mikro wakacji. W myślach przenosząc się na leżak, biorąc głęboki oddech, a w dłoni trzymając szklankę z orzeźwiającym napojem – dodaje Anna Drabek.
Przerwa jest ważna dla Polaków głównie ze względu na lepsze samopoczucie i nastój, który poprawia się po chwili odpoczynku (44%). 43% z nas robi sobie przerwy by mieć chwilę dla siebie, a 30% dlatego, że ma więcej energii do działania. 19% dzięki przerwie pracuje bardziej efektywnie, a 13% Polaków pokonuje w ten sposób stres.
Polacy na przerwach
Polacy najczęściej robią sobie 2-3 przerwy w ciągu dnia, tak deklaruje 45% z nas. Na jedną przerwę w ciągu dnia może pozwolić sobie 34% z nas, a z więcej niż z trzech przerw korzysta 21% Polaków. Zwykle taka przerwa trwa od 21 do 30 minut (27%). Nieco mniej, bo 26% Polaków może pozwolić sobie na przerwę trwającą od 11 do 20 minut. Nie więcej niż 10 minut na przerwę przeznacza 16% Polaków. 31-40 minut na przerwie spędza 13% z nas, a powyżej 40 minut 17% z nas. Co ciekawe, zdecydowanie dłuższe przerwy i ich większą częstotliwość deklarują mężczyźni.
Przerwy w ciągu dnia przeznaczamy głównie na jedzenie (43%), choć równie wysoko jest konsumpcja napojów. 37% z nas spędza ten czas przy komputerze, w dalszej kolejności Polacy wskazywali na picie herbaty, kawy lub innego napoju (33%), relaksowanie się (26%), oglądanie telewizji (24%), czytanie (19%), rozmowę z kolegami z pracy (14%), rozmowę przez telefon ze znajomymi lub rodziną (13%), wychodzenie na spacer (13%), słuchanie radia (11%), uprawianie sportu (10%), wychodzenie na zakupy (4%).
- Pracując z różnymi klientami jako life coach, a także psychoterapeuta widzę i wiem, jak brak balansu w życiu może negatywnie na nas wpływać. Gdy nie umiemy odpoczywać i się przepracowujemy często powstają tzw. objawy somatyczne, zaburzenia snu, wszelkiego rodzaju bóle, przewlekłe zmęczenie, a nawet lęki, wypalenie zawodowe czy depresja. Pomimo, iż takie historie mogą nam się wydać odległe to one często zaczynają się tak samo - od małych objawów przemęczenia i braku zdrowego relaksu. Więc zacznijmy od tego na co mamy wpływ, na prawdziwy odpoczynek na przerwie, nawet jeżeli ma to polegać tylko na ruszeniu się z miejsca pracy, wzięciu głębszego oddechu lub wypiciu napoju – dodaje Anna Drabek.
IQS, badanie „Przerwa w wykonywaniu obowiązków”, maj 2015 r. Próba n=800.
O FIRMACH Z SYSTEMU COCA-COLA:
System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca- Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 560 milionów konsumentów. Wśród marek firm dostępnych na naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, naturalna woda źródlana Kropla Beskidu i woda mineralna Multivita z ujęcia Kropla Minerałów, napój energetyzujący Burn oraz herbaty mrożone Nestea. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 700 osób. Od 1991 r. firmy te zainwestowały w Polsce ponad 500 milionów dolarów.