Wygląd a awans

Czas czytania
5min.
Przeczytałeś już

Wygląd a awans

Czy nasz codzienny wygląd w pracy może być brany pod uwagę przy nominacji do awansu? Przecież to umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie powinny umożliwić nam awans na nowe stanowisko. Ale czy tak jest na pewno? Zastanówmy się, jakie znaczenie ma nasz wizerunek.

Wiedza, doświadczenie i predyspozycje do objęcia danego stanowiska są niezbędne, ale czy posiadanie właściwych kwalifikacji wystarczy, aby pracodawca właśnie ciebie awansował? A co dzieje się w sytuacji, gdy o to samo stanowisko ubiega się kilka osób z podobnym CV i umiejętnościami? Co wówczas decyduje o wyborze danego kandydata? Stanowi o tym zapewne wiele czynników, wśród których jest wygląd. Wygląd potwierdza w sposób niewerbalny twoje kompetencje, osobowość, stosunek do firmy i pracy.

Zacznijmy od obecnie zajmowanego stanowiska. Jak powinien wyglądać strój do pracy?

To zależy! Od branży, od wielkości firmy, od kultury organizacji, od specyfiki oferowanych usług lub towarów i przede wszystkim od zajmowanego stanowiska. Jeśli nie masz pewności, jak ubierać się do pracy, rozejrzyj się wokół siebie. Czy twoja dyrektorka nosi garsonkę, apaszkę i pantofle na obcasie, a dyrektor – klasyczny ciemny garnitur z jasną koszulą? Jeśli tak, oznacza to, że w twoim biurze obowiązuje strój formalny. Natomiast jeśli zobaczysz, że dział projektowy przychodzi w dżinsach i sztruksowych marynarkach, a dział obsługi klienta w uniformach, najpierw określ swoje miejsce w strukturze firmy, po czym dostosuj strój do zajmowanej pozycji. Pamiętaj, że asystenci zawsze powinni emanować profesjonalnym podejściem do pracy, uczciwością i klasą. Te właśnie cechy powinni podkreślać swoim strojem. Niewskazane są niechlujne elementy garderoby; porozciągane swetry, brudne buty, zaniedbane włosy nie wzmocnią autorytetu, tylko go osłabią.

Ważna rada – nie zawsze styl ubioru osób pracujących w twoim dziale jest godny naśladowania! Znajdź osobę, która jest ogólnie szanowana i ma mocną pozycję w firmie, a jej sposób bycia i rozwój zawodowy stanowią dla ciebie wzorzec. Niezależnie czy jest to prezes, twoja przełożona czy osoba z innego działu, staraj się naśladować jej sposób ubierania. Nie chodzi o kopiowanie, a raczej o oddanie stopnia formalności stroju i jego charakteru. Natomiast jeżeli charakter ubioru obowiązujący w twoim biurze jest bardziej swobodny i można sobie pozwolić na wprowadzanie elementów własnego stylu, pamiętaj, aby nie przesadzić w ekstrawagancji. Traktuj sposób ubierania się tej osoby jako wyznacznik granicy tej swobody.

Chcesz awansować? Zastanów się nad swoim wyglądem!

Wiele osób zmienia sposób ubierania się po objęciu nowego stanowiska. Zdarza się, że administrator sieci po otrzymaniu awansu na stanowisko dyrektora działu informatycznego z dnia na dzień zamienia luźne dżinsy i flanelową koszulę na trzyczęściowy garnitur z białą koszulą. Tak drastyczna zmiana jest nienaturalna i bywa nawet szokująca dla współpracowników. Zdecydowanie lepiej jest wcześniej zadbać o wizerunek stosowny na nowym stanowisku. Maksyma głosi: „chcesz awansować, ubieraj się tak, jak byś już był na stanowisku, do którego pretendujesz”. Zastanówmy się, dlaczego warto stosować tę zasadę? Czy oczekujesz, że najpierw otrzymasz awans na jakieś stanowisko, a dopiero potem zdobędziesz niezbędne kwalifikacje? Nie. Najpierw zdobywasz doświadczenie, bierzesz udział w szkoleniach, podnosisz swoje kwalifikacje, a dopiero później ubiegasz się o nowe stanowisko. W podobny sposób zadbaj o swój wygląd. Ubieraj się z myślą o jutrze. Zastanów się, co twój ubiór mówi ludziom, od których zależy twój awans. Czy sygnalizujesz im, że dobrze ci na obecnym stanowisku i nie chcesz nic zmieniać, czy wręcz przeciwnie – subtelnie pokazujesz do czego dążysz i jakie masz aspiracje.

Pomyśl o tym, że karierę robisz każdego dnia, wypełniając swoje obowiązki i codziennie od nowa musisz wywierać dobre wrażenie. Każdy dzień w pracy traktuj więc jak rozmowę kwalifikacyjną przed kolejnym etapem twojego życia zawodowego. Przez swój codzienny wygląd sygnalizuj swoim przełożonym, że jesteś osobą wystarczająco odpowiedzialną i masz dość sił, aby poradzić sobie ze stawianymi przed tobą zadaniami. Twój wizerunek może albo hamować cię na tej drodze, albo pomagać ci się wybić!

Jak wyrazić wyglądem swoje cele zawodowe?

Strój może ci pomóc wysłać czytelny przekaz do otoczenia. Ubierając się w sposób podkreślający twoją pozycję zawodową wysyłasz sygnał, że spoglądasz w przyszłość, że wiesz, jaką drogą chcesz podążać i wszechstronnie się do tego przygotowujesz. Jeżeli zależy ci na podkreśleniu profesjonalizmu, zdecydowanie noś garsonki (panie), garnitury (panowie). Jeżeli już je nosisz, to niech będą z dobrego materiału, o ładnym kroju. Dlaczego? Ponieważ z psychologicznego punktu widzenia garnitur, garsonka czy uniform służbowy są symbolem obowiązku, konsekwencji i odpowiedzialności. Nosząc je podkreślasz przynależność do określonej grupy społecznej. Zakładanie uniformu świadczy o gotowości do wypełniania zadań oraz przystosowania się do norm czy zachowań, aby być w grupie ludzi, którzy działają w określonych ramach i zachowują się według ściśle sprecyzowanych reguł.

Nasuwa się pytanie, w jakich kolorach nosić ubrania? Przyjęte jest, że garnitury i garsonki noszone w biznesie powinny być w kolorach ciemnych i stonowanych, na przykład granatowym, ciemnoszarym, czarnym. Ciemne, stonowane kolory symbolizują osobę konkretną, zdecydowaną, umiejącą działać praktycznie. Do nich nosimy jasne koszule, bluzki, topy w kolorach pastelowych – błękitnym, bladoróżowym, białym.

Potęga detali

W kreowaniu pożądanego wizerunku bardzo ważny jest umiejętny dobór dodatków. Im prostsze, bardziej klasyczne i szlachetniejsze, tym korzystniej wpływają na biznesowy image. U kobiet małe złote ozdoby podkreślają dobry gust i smak. W połączeniu z ubraniem w dobrym gatunku mogą symbolizować kogoś o wysokiej kulturze i wysokiej pozycji społecznej. Często wystarczy zmienić tylko jeden z dodatków, aby przestać wyglądać jak szeregowy członek zespołu i zacząć wyglądać jak jego lider. Jeśli pracujesz w korporacji, firmie prawniczej, w sprzedaży nieruchomości, zastanów się nad kupnem jak najlepszej aktówki, pióra lub notatnika. W niektórych środowiskach synonimem sukcesu i władzy jest kosztowny zegarek. Jeśli działalność twojej firmy jest związana z modą i trendami, kup najmodniejszą torebkę albo buty. Swój profesjonalizm i solidność możesz również podkreślać przez symbole doskonałej organizacji pracy – niewielkich rozmiarów torebka, teczka, poket PC w miejsce sfatygowanego organizera.

W profesjonalnym wyglądzie kobiety, poza ubraniem równie ważne są fryzura i makijaż

Swój profesjonalizm i zaangażowanie w pracę podkreślisz nosząc spięte długie włosy. Włosy, które możesz nosić rozpuszczone, nie powinny być dłuższe niż do ramion. Dlaczego są takie wymagania? Otóż długie włosy u kobiet są symbolicznym podkreśleniem ich kobiecości, wrażliwości i wdzięku. Jeśli chcesz być postrzegana jako osoba skoncentrowana na rozwoju zawodowym pamiętaj, aby je ujarzmiać. Średniej długości fryzura jest akceptowana w biznesie, ponieważ taka długość włosów symbolizuje kobietę silną, wymagającą, dynamiczną, nastawioną na działanie tu i teraz. Zwróć uwagę na uczesanie. Włosy nieuporządkowane podkreślają nieszablonowość myślenia oraz niechęć do poddawania się cudzej woli i strukturalnym rygorom. Nieodpowiednia fryzura może podważać autorytet zajmowanego stanowiska. Podobnie z makijażem – źle wykonany może przeszkodzić w osiągnięciu zawodowych celów. Aktywna kobieta biznesu powinna podkreślać swoją urodę i pozycję również makijażem. Często wykonanie makijażu porównywane jest do porannego golenia mężczyzny. Podobnie jak nieogolony biznesmen nie wzbudza zaufania, tak i kobieta sukcesu bez makijażu traci wiarygodność. Makijaż biznesowy powinien skupiać uwagę rozmówcy na oczach, kontakt wzrokowy w relacjach międzyludzkich jest niezwykle istotny. Poza tym podkreślanie oczu makijażem, to podkreślanie własnej wartości intelektualnej i duchowej, w przeciwieństwie do ust, których mocne malowanie symbolizuje chęć podkreślenia własnej seksualności.

Pamiętaj więc, że wygląd i ubiór powinien wyraźnie sygnalizować, że w pełni zasługujesz na obecne stanowisko i dyskretnie podkreślać gotowość do wykonania następnego kroku na ścieżce zawodowej. Tworzenie wizerunku człowieka sukcesu to nieprzerwany proces. Pamiętaj, że ubiór jest ważny, ponieważ wyraża szacunek, ale również go wzbudza.

Znaczenie kolorów:

Granatowy – odpowiedzialność

Szary – szacunek, kompetencje

Czarny – autorytet

Biały – uczciwość

Beżowy – zaufanie, takt

Niebieski – zaufanie oraz twórczy umysł (kreatywność)

Źródło: "Sekretariat" 01/2011

Autor:
Dorota Szcześniak-Kosiorek