Zdjęcie (nie) do CV

Czas czytania
2min.
Przeczytałeś już

Zdjęcie (nie) do CV

Z psem w parku, w Paryżu z narzeczoną, a nawet w stroju kąpielowym na plaży – wyobraźnia starających się o pracę nie zna granic. Cóż z tego, skoro takie zdjęcie w CV prędzej rozbawi lub zdenerwuje pracodawcę, niż zapewni zatrudnienie aplikującemu. Przedstawiamy trzy najczęstsze błędy popełniane przy wyborze fotografii do podania o pracę.

Błąd nr 1 Zdjęcia prywatne

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez aplikujących do pracy jest załączanie zdjęcia pochodzącego z wakacji, imprez towarzyskich lub spotkań rodzinnych. Choćby przedstawiały najpiękniejsze chwile z Twojego życia, praca (a zwłaszcza nowa) to nie miejsce na tego typu wspomnienia. Pracodawcy nie interesuje to, gdzie i z kim spędziłeś ostatni weekend, on poszukuje kompetentnej osoby na konkretne stanowisko. Zdjęcie nie może również przysłonić Twoich kwalifikacji, gdyż to one są w życiorysie najważniejsze.
 
Ekstrawaganckie pozy i stroje także nie są receptą na znalezienie pracy. Zalotnie spoglądające panie, czy też luzacka postawa macho w przypadku panów, bardzo często już na wstępie dyskwalifikują kandydata na pracownika. Istnieją oczywiście zawody, w których nietypowe zdjęcia są dobrze widziane, jak chociażby w branży reklamowej. Dobrze jednak zachować umiar.
 
Fotografie w szczególnych warunkach mogą także nawiązywać do wykonywanego przez nas zawodu. Przykładowo kucharz obracający ciasto na pizzę wywoła prawdopodobnie pozytywne wrażenie, co jednak nie znaczy, że osoba ubiegająca się o stanowisko sekretarki powinna na zdjęciu siedzieć przed monitorem komputera. Najbezpieczniej jest wybrać fotografię typu legitymacyjnego, w skromnym stroju, bez bogatej biżuterii i dodatków.

Błąd nr 2 Zdjęcia nieaktualne

Pracodawcy wymagają załączenia do CV zdjęcia z różnych przyczyn – czasem, dlatego, że pracownik na danym stanowisku powinien mieć miłą aparycję, a czasem tylko po to, by rozpoznać daną osobę w czasie rozmowy rekrutacyjnej. Niezależnie od motywacji zamieszczającego ogłoszenie, z pewnością ma na myśli zdjęcie aktualne. Co z tego, że w naszym mniemaniu 15 lat temu wyglądaliśmy znacznie atrakcyjniej niż dziś, jeśli pracodawca nas nie rozpozna? Dodatkowo może uznać, że brakuje nam pewności siebie, która jest bardzo potrzebna w wykonywaniu wielu zawodów. Nieaktualne zdjęcie w żadnym wypadku nie przybliży nas do upragnionego stanowiska pracy. Nie ma natomiast znaczenia, czy zdecydujesz się na zdjęcie kolorowe, czy czarno-białe.

Błąd nr 3 Zdjęcia słabej jakości

Słabość techniczna przesyłanych zdjęć to ich duży minus. Nieostre, przyciemnione, a czasem zwyczajnie zniszczone, gdy widoczne są na nich ślady oderwania ze szkolnej legitymacji, na pewno nie zrobią dobrego wrażenia. Wizyta u fotografa, a potem wywoływanie nawet kilkudziesięciu zdjęć, które mają być przesłane do potencjalnych miejsc pracy, to kosztowne rozwiązanie, na szczęście istnieje alternatywa. – Koszty wywołania zdjęć można obniżyć, drukując je w domu – przekonuje Jacek Bryś z firmy Black Point S.A., oferującej m.in. papiery fotograficzne. – Dzięki tej opcji raz zrobione zdjęcie można łatwo powielić. Nie stracimy na jakości, gdy wykorzystamy alternatywne markowe tusze i papier.
 
Innym technicznym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest wielkość zdjęcia, szczególnie w sytuacji, gdy przesyłamy je drogą elektroniczną. Nie chcemy przecież zapchać skrzynki potencjalnego pracodawcy! W dodatku czasem firmy zakładają na swoją pocztę filtry, które nie pozwalają na przyjmowanie zbyt dużych plików. Dlatego optymalne zdjęcie wraz z CV powinno ważyć nie więcej niż 100 kB.
 
 

Informacje o firmie
Black Point S.A. jest założycielem działającej na światowym rynku materiałów do druku Grupy Black Point. W jej skład wchodzą: spółka Black Point, producent i właściciel marki materiałów eksploatacyjnych Black Point, Eco Service, ogólnoświatowy broker pustych kartridży, niemiecka spółka TBG, która wspiera działania Eco Service na rynku zachodnioeuropejskim oraz Eco Service China aktywna na Dalekim Wschodzie.
Firma Black Point ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży. Pod marką Black Point oferuje tusze, tonery, papier fotograficzny, rolki do faksów i taśmy do drukarek igłowych. Marka Black Point to wysokiej jakości materiały do druku, które cechuje zwiększona wydajność i niezawodność. Wszystkie parametry potwierdzają restrykcyjne systemy kontroli wewnętrznej i zewnętrznej. Black Point przestrzega norm ISO, posiada własne laboratorium badawcze, współpracuje z renomowanymi ośrodkami badawczymi, m.in. Rochester Institute of Technology, Chip Lab oraz Instytutem Innovationstechnik w Niemczech. 
Od maja 2010 roku akcje Black Point S.A. są notowane na rynku NewConnect GPW w Warszawie.