fbpx Jak rozpocząć osobistą kampanię networkingową? | Pierwszy w Polsce kobiecy portal dla asystentek i sekretarek

Jak rozpocząć osobistą kampanię networkingową?

Czas czytania
2min.
Przeczytałeś już

Jak rozpocząć osobistą kampanię networkingową?

 
Dziś kontakty to najważniejsza wartość na każdym rynku. Od nich zależy nie tylko jak będzie rozwijać się nasza kariera zawodowa, ale również życie osobiste i zainteresowania.

Jeśli dziś nie mamy odpowiedniej ilości wizytówek na biurku lub zaproszonych osób do grona znajomych w naszym profilu na portalach społecznościowych, mamy małe możliwości, żeby skutecznie działać i być na bieżąco z obecną sytuacją na różnych płaszczyznach życia. Warto mieć znajomych nawet z branż, które są nam zupełnie nie znane. Nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy mogli pomóc naszym kolegom w przyszłości rozwijać ich firmę, prowadzić biuro, czy po prostu przekazać tą informację i polecić ich innym.
 
Idee networkingu promują szczególnie prężnie portale społecznościowe, których celem jest nawiązywanie relacji nie tylko towarzyskich, ale i biznesowych. Właśnie networking biznesowy, czyli ten, który ściśle wiąże się z życiem zawodowym jest definiowany jako tworzenie sieci trwałych kontaktów biznesowych. Nawiązywane znajomości oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z jak najszerszymi kręgami firm z różnych branż, sprzyja efektywnej wymianie informacji oraz pomyślnym prądom biznesowym. Proces takiej wymiany informacji,  wzajemnego poparcia, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów, prowadzi do lokalnego rozwoju przedsiębiorstw, które również składają się na globalne korzyści całego rynku. Działania networkingowe polegają na obopólnym rekomendowaniu swoich usług, zasobów, możliwości, dzieleniu się wiedzą, doświadczeniami oraz jeżeli jest to niezbędne - udzielaniu pomocy. Ważne jest, że kontakty networkingowe opierają się na współpracy, wzajemnym zaufaniu i nie służą do badania konkurencji.
 
Jak szukać kontaktów?
Niezależnie od tego, czy jesteśmy obecnie w roli osoby poszukującej pracy, chcemy nawiązywać nowe relacje biznesowe, zaangażować się w zajęcia związane z naszą pasją, planujemy podróż lub remontujemy mieszkanie, zawsze warto nawiązywać kontakty i polegać na tych już sprawdzonych. Musimy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które są uzależnione od naszych potrzeb:
 

Czy twoi znajomi mają rodzinę lub przyjaciół, którzy poszukują pracowników?

 

Jeżeli domyślasz się, że mogą prowadzić rekrutację ukrytą, przekonasz się tylko, kiedy o to zapytasz. Zadzwoń do nich, wyślij do nich maile z informacją o twojej specjalizacji i poszukiwanym stanowisku. Zawsze podawaj konkretne informacje, bo w przeciwnym razie nikt nie zapamięta twojej oferty. Wejdź na strony internetowe firm, które cię interesują, wyślij swoje CV do osoby, która zajmuje się w nich rekrutacją nowych pracowników. Spróbuj umówić się na bezpośrednią rozmowę.

Czy masz utworzony profil na popularnych portalach społecznościowych lub twoja firma ma profesjonalną stronę internetową?
Dzięki temu, że zaistniejesz w Internecie, łatwiej znajdzie Cię zarówno pracodawca, jak i klient. Firma poszukująca nowych pracowników rozpoczyna od „łowienia głów” przede wszystkim w sieci. Dlatego tak ważne jest wypełnianie naszego profilu w całości i uzupełnianie go na bieżąco. Dbajmy również o aktualizację naszej stony www. Nic tak nie zniechęca odwiedzających, jak przedawnione wydarzenia i nieaktualne oferty.
 
Czy w twoim mieście są imprezy, w których warto uczestniczyć?
W Internecie każdego dnia można znaleźć informacje na temat organizowanych spotkań otwartych, wykładów, konferencji, targów, kursów i szkoleń. Dotyczą one zarówno rozwoju osobistego, jak i zawodowego. Dzięki uczestnictwu w nich możemy poznawać ludzi, którzy interesują się tym samym co my, mają podobne problemy, pracują na podobnych stanowiskach.
 
Czy jesteś członkiem lub znasz ludzi z jakiegoś stowarzyszenia, organizacji?
To również niewyczerpane źródło informacji i kontaktów. Dzięki działalności społecznej nie tylko możemy komuś pomóc, ale i zdobyć doświadczenie. Jest to również alternatywa dla osób, które mają trochę wolnego czasu, potrzebę zrobienia czegoś dobrego dla innych lub odkrycia swojego potencjału wartości, cech, predyspozycji. Trzeci sektor, który obecnie rozwija się poprzez realizację różnych projektów, daje również wiele możliwości i perspektyw zawodowych.
 
Autor:
kinga Kaszuba, doradca kariery zawodowej